torsdag 26. februar 2009

Comic Life og Kunnskapsløftet

I følge Kunnskapsløftet skal elevene kunne bruke digitale verktøy i alle fag. I dette innlegget skal jeg reflektere rundt bruksmulighetene til programmet Comic Life. Jeg skal knytte det opp mot aktuelle kompetansemål i læreplanen, og til slutt vise et eksempel på egen bruk av programmet.

Comic Life er et verktøy for testskaping i tegneseriesjangeren. Man legger inn bilder, og drar så inn snakkebobler, overskrifter og tekstruter på bildene. Du velger selv hvor mange bilder du vil ha på en side. Til slutt presenteres sidene som en bildeserie som man kan dele med venner, eksportere til nettsteder eller lignende. Comic Life er en "prøv før du kjøper"-programvare som finnes i versjoner for både Windows og Mac. Etter 30 dager må en kjøpe lisens for å fortsette å bruke programmet uten at et "vannmerke" legges på produktene. Programmet finnes ikke i norsk versjon, men brukergrensesnittet er grafisk og lettfattelig.


Å skape tekster er noe elevene jobber med gjennom hele sitt skoleløp. For noen elever er det vanskelig å produsere gode skriftlige tekster eller historier uten andre virkemidler enn ren tekst. Elever med dysleksi eller andre typer for lese og skrivevansker vil slite med å uttrykke seg gjennom kun å bruke bokstaver. I norskfaget skal alle elever produsere sammensatte tekster, og programmet Comic Life vil i slikt arbeide være et godt digitalt verktøy. Elever med lese og skrivevansker bør i større grad kunne benytte seg av dette programmet når de skal produsere tekster eller fortellinger enn elever som mestrer lesing og skriving.

Under viser jeg til kompetansemål i fagene kunst&håndverk, norsk, samfunnsfag, naturfag, engelsk og gym der jeg mener Comic Life kan brukes som verktøy i arbeidet mot disse målene.

Alle kompetansemål er etter 7. årstrinn.

Under kompetansemål i kunst & håndverk står det at mål for opplæringen er at eleven skal kunne

- lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film.
Comic Life er et redskap til å produsere tegneserie, og vil derfor kunne brukes i arbeidet med dette målet.

Videre skal elevene kunne
fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt
Man kan manipulere bilder i Comic Life ved for eksempel å legge til snakkebobler.

Elevene skal også kunne
sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger
I Comic Life setter man sammen skrift og bilde.

Under kompetansemål i norsk står det at eleven skal kunne
lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy
Det er nettopp hva man gjør i Comic life.

Eleven skal også kunne
bruke sang, musikk og bilder i framføringer og presentasjoner
I Comic Life lager man en presentasjon med bruk av bilder

Videre skal elevene kunne
bruke estetiske virkemidler i egen tekstproduksjon

Ved å kombinere bruk av bilde og tekst på forskjellige måter i Comic Life kan kalle det estetiske virkemidler. Estetikken er sentral i Comic Life.

Elevene skal også kunne
bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene
Å arbeide med Comi Life er å bearbeide digitale tekster. Deretter må det legges til rette for å drøfte virkningene av produktet.

Et av kompetansemålene i samfunnsfag er at elevene skal kunne
planleggje og presentere reiser til Europa og andre verdsdelar ved å bruke digitale verktøy
Elevene kan her finne bilder fra ulike land i verden på Internett, og lage en presentasjon i Comic Life der de legger på tekst på bildene fra steder reisen skal gå til.

Et av kompetansemålene i naturfag er at elevene skal kunne
publisere resultater fra egne undersøkelser ved å bruke digitale verktøy
Om resultatene fra undersøkelser tas bilde av, kan elevene videre presentere undersøkelsene ved bruk av Comic Life.

Under kompetansemål for gym står det at elevene skal kunne
planleggje og gjennomføre overnattingsturar, eventuelt ved hjelp av digitale verktøy
På en overnattingstur kan man ta bilder, og i etterkant lage en presentasjon av turen ved bruk av Comic Life.

Som vi ser finnes det altså kompetansemål i de fleste fag der man kan ta i bruk Comic Life som et digitalt verktøy til å arbeide med disse målene.

Et eksempel
Her viser jeg til et eksempel der jeg har tatt utgangspunkt i et kompetansemål fra 7. trinn i norsk:

lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy



































Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar