mandag 6. april 2009

IKT som verktøy for virtuelt støttede læringsprosesser


At mange barn er interressert i data -og tvspill er kjent for oss. Jeg, og sikkert mange med meg er skeptisk til å ta i bruk disse spillene i skolen som elevene bruker timesvis av fritiden sin på å løse. Grunnen er nok at vi er usikker på hvor mye læring det ligger i disse spillene. Men gode pedagogiske (faglige) spill vil jeg gjerne benytte mer i skolen. Det finnes mengder av dataspill gratis tilgjengelig på Internett, men det tar tid å finne frem, og prøve ut spillene for å sjekke om de er gode til skolebruk. Kvaliteten varierer mye. Jeg savner et nettsted som har lenker til mange av de gode pedagogiske spillene som ligger gatis på Internett. Gruble.net er et nettsted vi har brukt en del i klassen min. Her finnes det mange gode oppgaver som er skolerelatert. Jeg synes også Bridge construction var et godt spill. Her kan man få prøvd seg som brobygger, selv om jeg er noe skeptisk til hvor realistisk dette spillet er. Jeg har nå bygget broer på samme måte til og med level 3. Budsjettet var 15000 dollar. Broen min kostet 8536 dollar. Det må jeg si meg fornøyd med. Nå skal jeg teste om broen holder når jeg bygger den i nivå 4.
God påske alle sammen!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar